Vooral voor de verkoop van auto’s, zowel nieuw als tweedehands occasions, is online marketing van essentieel belang voor autobedrijven. Waar je in het verleden nog goed kon vertrouwen op een lokale klantengroep die eens per zoveel jaar langs kwam om weer een nieuwe auto te kopen, zijn autobedrijven nu steeds meer afhankelijk van hun online marketing om auto’s te verkopen. Als autobedrijf, garage of autohandelaar zal je het waarschijnlijk herkennen in de klanten die bij je langskomen; tegenwoordig komen die van door het hele land naar jouw autobedrijf om een nieuwe auto te bekijken en kopen.
Hoe verkoop je online een auto?
Als autobedrijf ben je grotendeels afhankelijk van grote autosites als Marktplaats, Autotrader en Autotrack om je auto’s te koop aan te bieden. Dure websites, waarbij je ofwel hoge maandelijkse abonnementskosten moet betalen ofwel hoge plaatsingskosten voor het plaatsen van je advertentie. Online marketing uitbesteden kan je daarbij helpen om bezoekers naar je eigen website of sociale media te krijgen. Als autobedrijf ben je waarschijnlijk zelf geen expert in online marketing, waardoor het uitbesteden hiervan een goed alternatief is. Dit vraagt vanzelfsprekend om een investering, maar het mogelijke rendement op de investering is enorm. Iedere auto die je via je eigen kanalen verkoopt, zonder tussenkomst van een externe autosite, levert je honderden euro’s extra marge op aan niet betaalde advertentiekosten.
Wat kun je zelf doen?
Een online marketing bureau kan je helpen om een strategie te uit te werken en eventueel ook uit te voeren. Door via sociale media en een goede eigen website je auto’s mooi in de virtuele showroom aan te bieden verhoog je de kans op een directe sale via je eigen kanalen. Daarbij is het belangrijk dat je online goed vindbaar bent in Google en dat je relevante & interessantere content deelt op sociale media.
Sociale media tips
Net als bij de start van je autobedrijf, is ook het starten van sociale media in het begin altijd lastig. Je steekt veel moeite, tijd en aandacht in het maken van foto’s, video’s en content waar je wellicht maar een aantal likes en views op krijgt. Toch is het enige credo en advies wat we kunnen geven; begin gewoon. Het uiteindelijke doel is om meer auto’s via je eigen kanalen te verkopen, maar via sociale media is het vooral ook zaak om interessant en relevant te zijn voor je volgers. Ga dus niet alleen foto’s en video’s posten van auto’s die je wilt verkopen, maar laat volgers kennis maken met je medewerkers, het bedrijf en wat jullie doen. Hoe maken jullie aantrekkelijke foto’s om een auto te verkopen, wat voor werk zit erin het voorbereiden van een auto voor verkoop, wat voor auto rijden de medewerkers etcetera. Content die je zelf ook leuk vindt om te lezen en voorbij te zien komen, spiegel je daar altijd aan, dan zullen volgers je steeds interessanter vinden en ook je posts gaan delen met hun netwerk!