Cataloguswaarde en dagwaarde

cataloguswaarde en dagwaarde

De cataloguswaarde en de dagwaarde van een voertuig zijn veel gebruikte termen bij bijvoorbeeld verzekeringen of bij het kopen van een motor of auto. Daarom is het goed om te begrijpen hoe de dagwaarde en de cataloguswaarde van een auto worden berekend en bepaald. In dit artikel duiken we eens in de twee verschillende termen die veel gebruikt worden in de automotive branche.

Cataloguswaarde

De cataloguswaarde van een auto of een ander voertuig is letterlijk gezegd de waarde wat in de catalogus staat. Met andere woorden is het dus de nieuwwaarde van het voertuig op het moment dat het voertuig verkocht wordt. De cataloguswaarde is voor ieder auto vastgelegd bij de registratie op kenteken ervan. Je kunt dus makkelijk de cataloguswaarde auto berekenen.

De cataloguswaarde is bij zakelijke auto’s bijvoorbeeld daarmee ook leidend voor de bijtelling die je betaald als leaserijder. Daarom is het een belangrijke waarde die mede vanwege de bijtelling daarom ook centraal vastgelegd is, zodat de belastingdienst dit als uitgangspunt kan gebruiken.

Dagwaarde

De dagwaarde van een auto of motor is wat het voertuig op deze dag waard is. Hierbij gebruiken bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen vaste berekeningen waarin een auto na xx dagen oud nog xx% van de cataloguswaarde waard is. Het verschil in cataloguswaarde (de nieuwwaarde) en de huidige dagwaarde (de restwaarde) wordt de afschrijving genoemd.

Bij verzekeringen wordt vaak de dagwaarde als uitgangspunt gebruikt voor het berekenen van je premie, maar ook voor het uitbetalen van een bedrag wanneer het voertuig total loss is. Voor het bepalen van de juiste verzekering is het daarom raadzaam om de dagwaarde te weten van je voertuig. Je kunt bijvoorbeeld heel makkelijk de dagwaarde motor opvragen. Ook voor de auto en andere voertuigen zijn er verschillende sites beschikbaar die een betrouwbare indicatie geven van de actuele dagwaarde van je voertuig.

De dagwaarde van een auto is vaak niet de prijs van een voertuig die je er bij een dealer voor betaald. De verkoopprijs ligt vaak (aanzienlijk) hoger dan de dagwaarde. De dagwaarde is meer een boekhoudkundige berekening en is dus niet direct gelijk aan de echte marktwaarde. Er zijn gelukkig steeds meer verzekeringsmaatschappijen die bij total loss niet meer de dagwaarde uitbetalen maar (een percentage van) het aankoopbedrag.