Tijdens het autorijden heeft bijna iedereen de radio wel aan. Of je nu 5 minuten moet rijden naar de winkel toe, of dat je een rit van een paar uren voor de boeg hebt. Met de radio aan kun je zowel je concentreren op de weg en lekker wat afleiding van muziek en de radio DJ’s hebben. Dagelijks luisteren zo honderdduizenden mensen naar de radio. Velen starten hun dag met een vast radiostation, zodat ze wakker kunnen worden met een vertrouwd geluid. Voor de een is dat een wat rustiger radio station wat zich meer richt op het nieuws zoals Radio 1 of BNR, voor een ander is dat een gezellig radio station als Q-Music of Radio 538! Radio reclame hoort daar uiteraard ook bij.
Radio reclame
Anders dan bij de tv waar de kijkdichtheid tijdens reclames lager is, omdat men wat drinken gaat pakken of een sanitaire stop doet, is er bij de radio een hoge luisterdichtheid tijdens reclames. Dit betekent dat weinig luisteraars switchen naar een ander station of de radio uitdoen tijdens reclames, waardoor radio reclame voor veel bedrijven en merken dus erg interessant is.
Spelletjes op de radio
Bij veel commerciële zenders zijn er tijdens de grote shows, zoals de Ochtendshow van Radio 538 of Mattie & Marieke op Q-Music een aantal spelletjes waarbij de luisteraar iets kan winnen. Het meest bekende is bijvoorbeeld ‘Het Geluid’ van Q-Music, wat voor veel luisteraars wekenlang een uitdaging is om het geluid te raden. Dit geeft een unieke mogelijkheid van reclame maken, want deze spelletjes zijn allemaal gesponsord. Doordat luisteraars actief luisteren naar het spelletje, horen ze de merknaam en bedrijfsnaam vaak voorbij horen en blijft deze logischerwijs ook beter in het geheugen achter. Radio reclame is dus niet alleen de reclameblokken rondom het nieuws en de files, maar zeker ook tijdens de radio programma’s. Uiteraard liggen hiervan de kosten ook hoger, maar een goed luisteronderzoek met een reclamebureau kan de afweging maken of dit voor een radio campagne de moeite waard is.