Wat is een tachograaf & digitale tachograaf?

Een tachograaf, misschien heb je er wel eens van gehoord, maar misschien is het je ook volledig onbekend. Een tachograaf is een apparaat, dat verplicht is om te hebben in een personen- en ook goederen voertuig. Een tachograaf zorgt er namelijk voor dat alles wat er gedurende de rit gebeurt wordt geregistreerd. Hierbij moet je denken aan de afstand, maar ook de snelheid. Het voornaamste waarvoor een tachograaf bedoelt is, dat zijn toch wel de rij- en rusttijden gedurende een rit. Dit is met name van belang voor chauffeurs die dit werk beroepsmatig uitvoeren. Waar we tot enkele jaren geleden gebruik maakten van een analoge tachograaf, is dit tegenwoordig digitaal. Zo kan de tachograaf dus binnen enkele seconden worden uitgelezen en weten ze exact hoe lang je al rijdt en hoeveel kilometer je er al op hebt zitten.

Is het verplicht om een tachograaf te hebben?

Het is niet voor ieder voertuig verplicht om een tachograaf te hebben. Dit geldt pas, wanneer het totaal gewicht van het voertuig zwaarder is van 3.500 kilo. Is je voertuig dus lichter dan deze 3.500 kilo, dan is het niet verplicht om er eentje in je voertuig te hebben. Uiteraard neemt dat niet weg, dat er ook heel veel werkgevers zijn, die het ondanks het gewicht toch doen. Zo kunnen ze gemakkelijk en overzichtelijk zien wat een chauffeur allemaal doet. Maar voor de wet hoeft het dus officieel niet.

Hoe zit het met de digitale tachograaf?

Ben jij in het bezit van een voertuig dat zwaarder is dan 3.500 kilo en is geregistreerd na 2006, dan ben je verplicht om een digitale tachograaf in je voertuig te hebben. Is je auto van voor 2006, dan volstaat dus ook de ouderwetse analoge tachograaf nog prima. Uiteindelijk maakt het niet heel veel uit of je nu een analoge of digitale tachograaf hebt, de gegevens worden in beide gevallen geregistreerd. Uiteraard is het vervangen van een analoge voor een digitale tachograaf wel voor eigen rekening. Mede daarom laten werkgevers deze vaak liever zitten zolang het nog kan en mag.