Praktisch alle Plugin Hybrid Electric Vehicles (PHEV) zijn benzine auto’s. Toch zijn er ook een aantal PHEV diesel motoren beschikbaar bij een aantal automerken en modellen. Dat begon allemaal met de immens populaire Volvo V60 D5 – mede door de lage bijtelling een veel verkocht model. Een diesel moter met plugin techniek, waarom zou je dat willen ten opzichte van een PHEV benzine?
De grootst genoemde reden door Volvo, VW en BMW (allen gestopt met PHEV diesel) om alleen nog maar PHEV benzine te leveren en geen diesels meer, was voornamelijk gericht op de WLTP uitstoot normen. Ook het argument dat PHEV een tussenfase is, om berijders voor te berijden op Battery Electric Vehicles (BEV – oftewel elektrische auto’s) is vaak genoemd. Berijders maken minder vaak lange ritten en door de dieselgate van Volkswagen zijn diesels – zeker in Nederland – bijna niet meer in trek.
Waarom zijn er dan toch nog PHEV diesel modellen en heeft Mercedes die recent bijvoorbeeld opnieuw ontwikkeld voor hun modellen? Eigenlijk is de reden heel simpel; met de EURO-6 norm van nieuwe diesels zijn diesels vaak schoner dan benzine moters. De hogere uitstoot redenatie van Volvo, VW en BMW is vooral gebaseerd op oude diesels en vanzelfsprekend is iedereen binnen Volkswagen terughoudend als het gaat om diesels gezien de enorm negatieve impact van de dieselgate. Naast de schonere dieselmotoren die EURO-6 diesels zijn, blijven diesels ten opzichte van benzine praktisch altijd zuiniger in verbruik. Als je die met een PHEV range extender nog zuiniger kan maken, is het eigenlijk compleet onlogisch dat alle andere fabrikanten op benzine PHEV richten.
In Nederland heb je een accijnsvoordeel op diesel bij de pomp, maar wordt je genadeloos gestraft op de motorrijtuigenbelasting (MRB) met gemiddeld een maandpremie die 3 keer zo hoog is ten op zichte van hetzelfde merk-model in een benzine PHEV uitvoering. Dit kan dus alleen uit als je meer dan >20.000km per jaar rijdt. Daarbij moet gezegd worden dat diesels zich vooral fijn voelen bij langere ritten op constante snelheden. Rijd je vaak binnen de stad, waardoor de diesel nooit volledig opwarmt om zich goed schoon te kunnen maken? Dan is diesel geen goede optie voor je, ondanks dat je misschien 3x per jaar naar Zuid-Frankrijk rijdt en daarmee aan de 20.000km per jaar komt. Normaliter is het onderhoud van een diesel ten opzichte van een benzine ook voordeliger en kan een dieselmoter sowieso veel langer mee. Dit is dus niet het geval bij bovengenoemd voorbeeld met veel stadritjes, omdat de moter zichzelf dan niet kan reinigen doordat de moter nooit goed warm wordt.