Opel Corsa Cosmo 1.3 CDTi (2012)

Opel corsa

Na het inleveren van mijn EV (Zoe) moest ik op zoek gaan naar een nieuwe priveauto. Hierbij was het wikken en wegen wat de juiste keuze zou zijn, waarbij we gericht waren op PSA omdat ik hier als freelancer opdrachten voor uitvoer.

MerkOpel
ModelCorsa
UitvoeringCosmo
Motor1.3 CDTi – 95pk
GeredenSeptember 2020 – Maart 2021
Vrijdag rijdag – informatie


Dan ga je kijken naar het segment, in de prijsklasse <€5000 en met lage gebruikskosten. Het was nog even twijfelen tussen een Astra of Corsa, maar toen ik tegen een Corsa Cosmo uit 2011 aanliep was ik om. Erg fijne stoelen (een verademing tov de Zoe), alleen van een digitaal dashboard naar een knoppen dashboard was weer even wennen.

Na aanschaf direct mee naar Rome gereden voor vakantie, waarin we de auto beter hebben leren kennen. Heerlijk lange afstanden kunnen rijden met een keurig verbruik. Na de eerste 5000km te hebben gereden mij gemeld bij de Opel garage voor een complete check. Er viel gelukkig weinig op aan te merken, los van dat de grote beurt lang geleden was. Dit direct laten uitvoeren en zelf ook even onder de auto kunnen kijken toen de auto op de brug stond.

De angst is er wel voor de ketting; volgens Opel kan die prima 400.000km mee, zelf lees ik op fora andere geluiden.

Erg blij met de auto en ook geen spijt van diesel. Ondanks het geluid in de cockpit (flink), is het na een audio upgrade goed vertoeven achter het stuur. Het omslagpunt voor diesel-benzine is bij de Corsa volgens mijn berekeningen 1500km per maand, dat is ook ongeveer wat ik rijd. Met een zomervakantie erbij en lagere onderhoudskosten ben ik blij.

Dan het afscheid van de Corsa, dat viel me zwaar. Wat vond ik mijn versie fijn, een mooie zwart-op-zwart uitvoering met erg fijne stoelen en fijne bak, dat ondanks de cdti toch sportief aanvoelde zonder onconformtabel te zijn.

Qua verbruik viel de Corsa iets tegen, ondanks dat ik netjes altijd 80 of 100 reed. Veel beter dan 1:20 werd het gewoon niet, daar had ik toch echt meer van verwacht. Onderhoudskosten waren zoals verwacht gemiddeld, in een half jaar ongeveer €600 gehad aan regulier onderhoud (grote beurt) zonder schokkende reparaties.

Ik kan hem iedereen aanraden, doe je best even goed door te zoeken naar een goed onderhouden occasion; er is voldoende aanbod en zeker de dieseltjes kun je goedkoop krijgen en gaan makkelijk naar de 3-400.000 kilometers.




Lees ook:  Renault Zoe R135 Intens (2020)

Ook interessant: