Als trouwe bezoeker van deze site weet je natuurlijk al waar je het voordeligst kunt tanken. Maar de voorbereiding op je rit eindigt daar niet. Sterker nog, er zijn een stuk meer zaken waar je rekening mee moet houden om goed voorbereid op pad te gaan. De tips uit dit artikel gaan je helpen.
Een noodkit
Je weet het ongetwijfeld wel. Ook al rijd je zelf nog zo veilig, je hebt het gedrag van andere verkeersdeelnemers niet in de hand. Nu hoef je niet bang te zijn om de weg op te gaan, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Je kunt het niet altijd voorkomen, maar je kunt je er wel op voorbereiden. Bijvoorbeeld met een noodkit in je auto. Je mag zelf weten waar de noodkit uit bestaat. Een verbanddoos mag eigenlijk niet ontbreken, net als een veiligheidshesje en een gevarendriehoek. Dit zijn de logische items, maar denk ook aan iets simpels zoals een pen en een notitieblok.
De juiste verzekering(en)
Als automobilist mag je niet onverzekerd de weg op. Op dat gebied kun je dus niet de mist ingaan. Maar het is wel zaak om de juiste verzekering af te sluiten. Voor de ‘gewone’ verzekering heb je drie keuzes: allrisk, WA + casco of WA. De stelregel is dat je voor auto’s tot zes jaar oud allrisk kiest. Tot een leeftijd van 12 jaar ga je voor WA + casco en voor oudere auto’s sluit je alleen WA af. Denk ook aan aanvullende verzekeringen. Zo zijn er extra polissen voor inzittenden, voor pechhulp onderweg en voor rechtsbijstand.
Ken de route
Gelukkig is er de laatste jaren veel veranderd op het gebied van routes. De tijd dat je met een kaart op schoot richting een druk knooppunt reed, is voorbij. En dat is maar goed ook. Dankzij GPS kun je de weg niet meer kwijtraken. Maar daarmee ben je er nog niet. Check altijd even of er geen verkeersbelemmeringen op je route zijn en of je niet toevallig over de drukste weg van het land rijdt. Het is ook slim om te weten waar je onderweg kunt stoppen om te overnachten of uit te rusten.
De check van je auto
Wanneer je naar je werk rijdt, hoef je natuurlijk niet uitgebreid je auto te inspecteren. Maar voor langere ritten is dit wel verstandig. Aan de buitenkant kan je voertuig er nog prima uitzien, maar dat zegt niks over de binnenkant. Je wilt je vakantie of zakenreis echt niet beginnen met een gedwongen pauze van twee uur op een vluchtstrook in het buitenland.
Rijd MONO
De laatste tip is een beetje in de categorie ‘schoolmeester’, maar helaas is het nog wel nodig. Veel mensen kijken tijdens het rijden op hun smartphone of bellen niet handsfree. Los van het feit dat het een duur grapje is als je betrapt wordt, is het ook echt gevaarlijk. Rijd daarom MONO. Het is een kleine moeite, maar wel een die levens redt.