Wat moesten we er met zijn allen een aantal jaren geleden aan wennen; een auto die je aan de stekker moet zetten om ‘bij te tanken’? Dat werkt toch helemaal niet, dat duurt veel te lang, het is veel te veel gedoe, etcetera. De tegenargumenten waren niet mals. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en is – zeker in Nederland – de laad infrastructuur voor elektrische auto’s enorm verbeterd.
Publiek laden
De eerste optie die je hebt is zogeheten publiek laden. Dit zijn de normale laadpalen die overal vindt in binnensteden, bij winkelcentra, bij bedrijven enzovoorts. Deze palen zijn toegankelijk voor het publiek en dus mag iedereen hier gebruik van maken. Via verschillende smartphone apps kun je precies zien welke palen bedoeld zijn voor publiek laden, of er nog plek is en moet hoeveel KWh er maximaal geladen kan worden. Zo kan een laadpaal door de gemeente neergezet zijn in bijvoorbeeld een binnenstad, maar kan ook een bedrijf zijn laadpaal publiek maken zodat het bedrijf (een deel van) de investering kan terugverdienen. Reken op laadtarieven van €0,35-€0,45 per KWh.
Snelladen
Snelladen doe we massaal aan de snelweg en voor Tesla berijders ook – in Nederland – bij Van der Valk hotels. Met capaciteiten tot >250 KWh per laadpunt kan het opladen van je auto hier enorm snel gaan. Waar een aantal jaren geleden je nog blij moest zijn met 50KWh (Renault Zoe) en een uur laadtijd bij de snellader, merk je tegenwoordig dat merken als Tesla en Porsche al kunnen snelladen met >250KWh. Dit betekent dat je auto gewoon in 20 minuten weer volledig opgeladen kan zijn en je weer 400 kilometer bereik hebt. Deze ontwikkeling zal zich steeds verder versnellen, hand-in-hand met een verder bereik. Wel moet je rekening houden met tarieven van €0,75 per KWh.
Thuisladen
De laatste optie is thuisladen. Met een thuislader of wallbox kun je voor ongeveer €2000-€2500 een eigen laadpaal hebben. De goedkoopste optie per KWh, aangezien de gemiddelde KWh prijs ongeveer op €0,23 per KWh zit. De eenmalige investering is fors, maar laadpalen moeten makkelijk 10 jaar meegaan. Extra voordelig is het als je zelf zonnepanelen op je dak hebt, je kunt dan optimaal gebruik maken van de energiewinning en zo je auto ‘gratis’ opladen. Zeker met het verdwijnen van de zonnepanelen subsidie en niet altijd mogelijkheden om je meter terug te laten draaien is dit een echte opportunity.