Renault Zoe R135 Intens (2020)

Renault zoe

Na een levertijd van slechts 8 weken stond de auto klaar na bestelling. Helaas kon ik per 2020 pas elektrisch leasen via werkgever, maar toch blij dat ik hiervoor gekozen heb. Mijn vorige leaseauto’s (Fiesta & Golf) zijn me zeer goed bevallen, maar met de b(l)ijtelling in gedachten voor elektrisch gekozen. Hoewel stiekem spannend hoe het gaat bevallen, nu nog erg blij met de keuze. Ik heb een dag proef gereden en toen vond ik de zit niet perfect, doordat de stoel niet in hoogte verstelbaar is (en mijn arm niet goed in het portier kon rusten).

Wat ik bijzonder blijf vinden is het stuur bij Renault, er zijn nog meerdere plekken vrij in de bediening en dan toch de muziek in een apart pookje achter het stuur verwerken. Waarschijnlijk gewenning, maar toch.

MerkRenault
ModelZoe
UitvoeringR135 Intens
Motor100Kwh – 135pk
Geredenmaart 2020 – oktober 2020
Vrijdag rijdag – informatie

Overall zeer tevreden over de Zoe. De Renault app werkt goed voor opladen/voorverwarmen en echt een toevoeging. Het Bose geluidssysteem een aanrader, waar ik eerst dacht weinig waarde aan te hechten. De navigatie is ook een pluim waard, het scherm werkt minder snel dan een iPad maar goed het is niet traag. Zithouding prima, fijne materialen binnenboord, voldoende ruimte met neergeklapte achterbank (racefiets past met voorwiel eraf) en prima rijervaring.

Minder goed:
– Automatisch grootlicht, wat een drama en veel geklaag/gesein van tegemoetkomend verkeer. In het donker schakel ik dus de automatische verlichting uit.
– Verwarming in eco stand; met vries temperaturen ‘s ochtends is het onmogelijk het warm te krijgen in de auto zonder voorverwarmen. Eco stand uit en dan gaat het prima overigens, maar heb op het punt gestaan naar de garage te rijden.
– Regeneren/one pedaal drive mag wat mij nog veel sterker
– Automatische cruisecontrol hoort op een EV maar is niet leverbaar op de Zoe
– Besturing is wel aan de (erg) lichte kant, vering is zeer goed voor zo’n relatief zware auto

Gemiddeld rij ik 17,3 kw/100km, wat neerkomt op +/- 275km range. Het laden thuis en onderweg wen je snel aan en heeft me nog niet belemmerd. Helaas heeft de auto ook 2 weken bij de dealer gestaan omdat er een onderdeel bij het AC laadconnectie kapot was en dit uit Frankrijk moest komen. Goed opgelost door Oving Zwolle, maar toch.

Nu ik langere dagen in de auto zit en de wat betere temperaturen buiten zijn haal ik ongeveer 16kwh/100 km. Met 50kwh (waarvan je schat ik ongeveer 45kwh kan gebruiken) haal ik mooi de 300km range, voor mij precies goed. Gisteravond laat nog 90km naar huis, dus 130 rijden. Helaas kom je er dan achter dat je snel weer 100 moet gaan rijden wil je thuis komen. Met 80/100km/h haal je echt makkelijk 15,5/16kwh per 100km, maar zodra je harder gaat is de accu in no time op.

De auto rijdt gewoon erg fijn, de elektronica en het grote multimediascherm werkt niet altijd al te best (1 op de 20 keren dat ik de auto start komt er geen geluid uit de boxen, niet van radio/nav/etc). Renault kan niets vinden en het gebeurt uiteraard nooit als ik bij de dealer ben.