De BMW 1-serie valt binnen het populaire C-segment, net als bijvoorbeeld de Volkswagen Golf, Audi A3 of KIA Ceed. Erg veel keuze, waarbij er wellicht onderscheid gemaakt moet worden tussen het normale C-segment met auto’s rond de €30.000,- (Peugeot 308, VW Golf etc.) en het premium C-segment (BMW 1-serie, Audi A3, Mercedes A-klasse). Voor een beetje premium C-segment betaal je makkelijk €40.000,- en is daarmee eigenlijk niet vergelijkbaar met een normale C-segment. Hoe dan ook, wij kregen de kans om in de 1 serie te rijden. Een 2019 model, de laatste uitvoering die nog achterwiel aandrijving standaard had. Je kunt deze BMW ook heel goed als auto importeren.
Merk | BMW |
Model | 1-serie |
Uitvoering | Business edition |
Motor | 109 PK |
Gereden | Februari 2020 |
Als we de Golf als benchmark nemen in het C-segment, dan valt op dat de 1-serie best een krappe auto is. Aan de buitenkant oogt de auto imposant, met stoere elementen en toch ook redelijk groot. Van binnen wordt dat gevoel minder bevestigd. De ramen zijn redelijk smal, waardoor het ruimtelijke gevoel direct minder is dan bij bijvoorbeeld een VW Golf. Vooral het kleinere achterraam is daarbij onhandig, omdat je daardoor best een grote dode hoek hebt in de c-stijl bij de achterdeuren.
Dat was het grootste negatieve punt, want als je eenmaal in de heerlijke bestuurdersstoel zit dan merk je direct het verschil tussen het normale C-segment en het premium C-segment. Heerlijke stoelen, luxe materialen, grote schermen voor de neus en kwalitatieve knoppen kleuren het interieur. Standaard een rijke uitrusting en zeker in de business edition mag je niet klagen qua opties en accessoires. Daarmee volgt vervolgens het meest positieve punt van de auto, namelijk het rijgedrag. We rijden in een handgeschakelde 116i; een heerlijke handbak met kort pookje die goed gepositioneerd staat en ons uitdaagd tot sportief schakelen. Voldoende gevoel in het sturen, waarbij je goede communicatie met het wegdek hebt en de auto daardoor echt als een rijdersauto voelt. Iets wat we eigenlijk altijd bij BMW hebben; hier wil je zelf rijden en niet op de bijrijdersstoel zitten of achterin. Overigens, sowieso wil je niet graag achterin de 1-serie zitten want als volwassene is het daar passen en meten om een beetje fatsoenlijk te kunnen zitten. Heb je kinderen op de basisschool? Dan helemaal prima en voldoende ruimte voor kinderzitjes en zullen de kinderen de achterbank als luxe ervaren.