Verschil distributieriem en distributieketting uitleg

distriebutieketting of distributieriem

Een distributieriem of een distributieketting is iets wat veel toegepast wordt in de autotechniek. Deze twee worden niet in combinatie met elkaar gebruikt zoals veel mensen wel denken. Een distributieriem of -ketting wordt geplaatst in de motor van een auto. Deze worden gebruikt voor het aandrijven van de nokkenas. Dit wordt via de krukas gedaan.

De verschillen

De kracht die een distributieriem of -ketting aan kan, is erg belangrijk omdat hier erg veel kracht op staat. Als dit niet goed geregeld wordt, kan dat riem of ketting knappen. Hierom is niet alleen de riem maar ook de ketting die gemaakt worden van een speciaal sterk materiaal. Dit is erg belangrijk omdat een geknapte riem of ketting veel schade aan kan richten aan de motor.

Een distributieriem is een soort riem die gemaakt is van een speciaal soort kunststof. Deze bevatten een extra versterking. Er wordt versterking geboden door tanden die aan één kant aangebracht zijn. Hierdoor heeft de riem voldoende grip op de draaiende delen van de motor. Hierdoor kan er op een efficiënte manier kracht over brengen op de andere delen.

Het verschil tussen een distributieriem en een distributieketting zit hem vooral in het materiaal en de vorm. Een distributieriem heeft namelijk geen tanden maar heeft alleen schakels. Tussen deze schakels zit een ruimte waar de tandwielen van de motor in vallen. Ook is de ketting gemaakt van een soort gehard staal die erg veel kracht aan kan. Een distributieketting is hierom ook sterker en duurzamer dan een distributieriem.

Bij een distributieketting wordt er vanuit gegaan dat deze niet stuk gaat. Bij een distributieketting is het de bedoeling dat deze om de zoveel kilometer vervangen wordt. Hierdoor wordt er voorkomen dat deze breekt of scheurt. Omdat dit bij een distributieketting niet gebeurt, is er wel een kleine kans dat dit gebeurd.