De velgen van je auto zijn een van de meest in het oog springende uiterlijke kenmerken. Of je nu af van fabriek nette velgen hebt gekozen of een nieuwe velgenset hebt gekocht van een aftermarket merk. Velgen maken een groot verschil in het uiterlijk van de auto, zelfs een Fiat Multipla ziet er met dikke 18” velgen toch ineens heel anders uit. Zaak dus om je velgen mooi te houden. Dat betekent stoeprandschade voorkomen, dus bij het inparkeren goed opletten of je niet tegen het stoeprandje op rijdt. Anderzijds betekent dit ook de velgen periodiek schoonmaken. Niet alleen even een wasstraatje pakken, maar met velgenreiniging en een spons de velgen goed van buiten en binnen schoon maken. Meer informatie over wat de beste velgenreinigingskit voor jouw velgen is? Klik hier!
Remstof
Velgen worden makkelijk vies. Los van het logische vuil van het wegdek, opspattend water wat vuil aantrekt en eventueel zout tijdens wintermaanden is remstof eigenlijk de grootste vervuiler van je velgen. Remstof is stof dat vrij komt bij schijfremmen. Het zijn minuscule deeltjes die ontstaan als je remklauwen in de remschijven grijpen, waarbij zowel de remklauwen als remschijven iedere keer dat je remt heel licht slijten. Remstof komt vrij precies in het midden van de velg, waardoor je ook in een droge schone zomer na een aantal weken kunt zien dat je velgen donker uitslaan.
Corrosie
Een ander belangrijke oorzaak van vieze velgen kan corrosie zijn. Corrosie is een aantasting door oxidatie van metalen. Roest is een voorbeeld van corrosie, waarbij roest ontstaat door oxidatie van ijzer. Hoewel remschijven van roestvrij staal (RVS) gemaakt zijn is dit geen 100 procent bescherming tegen corrosie. Wanneer je auto bijvoorbeeld twee weken stil staat in de buitenlucht, dan kun je op de remschijven zien dat er direct lichte corrosie ontstaat.
Bij regelmatig gebruik van de auto rem je deze aanslag er weer makkelijk af, dit geeft echter wel weer vuil in je velgen. Het kan gebeuren dat wanneer je regelmatig je auto langere tijd stil laat staan, dat de roest er niet meer af te remmen is en dat het in de remschijven trekt. Hierbij tast het de stijfheid van je schijven aan en dit heeft wezenlijk invloed op de remkracht van je auto.